מקורב לחזבאללה: הפיצוץ בביירות לא ימנע מחזבאללה את תגובת הנקם נגד ישראל

עורך היומון אל-אח'באר המקורב לחזבאללה אבראהים אל-אמין טען במאמרו ב-6 באוגוסט כי ישראל טועה אם היא סבורה שחזבאללה יוותר על תגובת הנקם נגד ישראל בשל הפיצוץ בנמל ביירות. עוד הוסיף כי לבנון נשלטת ע"י מאפיונרים  כאשר כוונתו לאליטה של פוליטיקאים, כלכלנים ואנשי דת. הוא האשים את מערכת המשפט שהיא דחתה את פסק הדין במשפט רצח רפיק אל-חרירי משום שרצתה שיקבל תהודה ולא ייבלע באירוע הפיצוץשל נמל ביירות. הוא האשים את מחנה ה-14 במרץ באחריות לפיצוץ ויצא נגד הנסיון לנצל את הפיצוץ להובלת מחאה שתפיל את השלטון. הוא דחה כל התערבות מערבית בענייני לבנון וטען כי חלפו הימים שמחנה 14 במרץ היה השליט במדינה.

בלבנון שולטים מאפיונרים מהאליטה

אל-אמין כתב: "במדינה כמו לבנון שבה שולטים המאפיונרים בכל דבר אין מקום לחיפוש האמת שתאפשר ענישה צודקת. הבמה נותרת תמיד לערמומים בין הפוליטיקאים, הכלכלנים ואנשי  הדת שתמיד נחלצים מכל מלחמה וחוזרים לעסקים משגשגים. הם אינם לומדים לקח מההיסטוריה, מהניסיון ומהדם של הבריות."

נמל ביירות אחרי הפיצוץ[1]

אלה שדחו את פסק הדין בעניין אל-חרירי הפיצו שמועות שהפיצוץ נגרם במזיד 

אמין טוען כי "את דחיית פסק הדין במשפט רצח רפיק אל-חרירי ל-18 באוגוסט הסבירו במה שקורה עקב הפיצוץ בנמל ביירות, אך מאחורי ההחלטה עמד היגיון שאמר כי מועד פרסום פסק הדין איננו אירוע מנהלי של בית משפט, שאמור להיות נייטרלי, אלא אירוע פוליטי בעל מטרות ארוכות טווח. אם האסון בנמל ביירות הפך לאירוע היחיד [החשוב] בלבנון, הרי שבעלי ההיגיון הזה הפיצו שמועות שהפיצוץ נעשה במזיד ומטרתו לדחוק לשולים את פרסום פסק הדין. כיוון שההיגיון שלהם עובד באופן הזה הם החליטו לדחות את פסק הדין כאילו אומרים בפומבי:'אנו רוצים אירוע עצום. וכאשר קורה אירוע [כמו הפיצוץ] נפגמת חגיגת פסק הדין ולכן נבחר עיתוי אחר כדי שפסק הדין יהיה מהדהד יותר מהד הפיצוץ בנמל'…

אלה שציפו ל-7 באוגוסט (היום שבו אמור היה להתפרסם פסק הדין במשפט רצח רפיק אל-חרירי) כדי להפוך אותו לאירוע שאפשר לנצלו לצרכים פוליטיים נאלצו לצאת לחופשה כפויה של כמה ימים, אך החליטו לנצל את הפשע האיום והחלו שוב לרקוד על הדם בכל דרך. כך למשל שמענו שמטילים את האחריות לפיצוץ על הממשלה הנוכחית, דורשים להקים ועדת חקירה בין-לאומית וקוראים למועצת הביטחון להתערב בלבנון."   

יש החותרים לנצל את הפיצוץ להפלת המשטר ולהחזיר ללבנון מעורבות בין-לאומית  

לטענת אמין, יש הרוצים להחזיר את לבנון לשנת 2005, כלומר להסיר את הלגיטמיות הבין-לאומית מהשלטון בלבנון ולהוביל את הציבור למחאה שתפיל את הממשלה והפרלמנט ותגרום לבחירות חדשות. במקביל להסמיך פטרון ערבי או מערבי להושיע את כלכלת לבנון בתנאים שלו כולל תכתיבים פוליטיים כלפי חזבאללה. לגורמים האלה יש מנהיגים מקומיים ופטרונים זרים. מבחינת ארה"ב ואירופה,  הפיצוץ בנמל האיץ את הקריסה הכלכלית והפיננסית בלבנון. בימים הבאים נשמע רבות ממדינות המערב על הצורך לסייע ללבנון בדחיפות וזאת יעשו לא כדי להגן עליה אלא למנוע את הגעת מדינות מהמזרח לתקוע יתד בלבנון.

הצרפתים ינסו לחזור ולהשפיע בלבנון. ביקור נשיא צרפת מקרון בביירות לא יפתח בפניו שערים אם יתעקש לאמץ את העמדה האמריקנית לטיפול במשבר בלבנון. הוא ייכשל אם יחזור על הדרישות שהשמיע שר החוץ שלו בביקורו בלבנון. 

ערביי ארה"ב סבורים שהגיעה העת לאלץ את לבנון לקבל סיוע בתנאים. הם ידרשו מתומכיהם ושכירי החרב שלהם בלבנון להגביה את הרף כדי להשיג ויתורים בסיסיים שעיקרם שינוי מציאות השלטון הקיים והשבת גורמי 14 במרץ לשלטון. כאשר המטרה העיקרית היא להכות את חזבאללה. 

אשר לחזית הפנימית בלבנון, אמין טוען כי מחנה ה-14 במרץ ששלט בלבנון באופן בלעדי מאז 2005 בתמיכת כל העולם לא הצליח לעשות רפורמה אפילו בבית ספר. פשע אחסון החומר שהתפוצץ בנמל ביירות הוא תוצאה של מדיניותו ומעשיו. הוא האחראי לפשע הזה. אם מנהיגי המחנה הזה סבורים כי יוכלו להטיל את האחריות על חסן דיאב ראש הממשלה כדי לפגוע בעצם בחזבאללה הם טועים. הם צריכים להבין שלבנון השתנתה והם איבדו את השפעתם ואת מעמדם בציבור. הם צריכים לדעת שכעס הציבור על השלטונות יפגע בהם לפני שיפגע באחרים.

תגובת הנקם נגד ישראל בוא תבוא

אשר לישראל, טוען אמין כי "היא ציפתה ב-2005 לקריסת הגדר הפנימית שהגנה על חזבאללה  ולקצור את פירות ההתערבות של ארה"ב באזור ויציאת סוריה מלבנון ואחר כך ביצעה את בקשות ארה"ב במלחמה בלבנון ב-2006. היום ישראל סבורה שחזבאללה לא במיטבו, ויש פוליטיקאים ואנשי צבא וביטחון הממליצים לנצל את המשבר בלבנון ולצאת להרפתקה בלבנון. " הם סבורים שהפיצוץ בנמל ביירות יגרום לחזבאללה לבטל את תגובתו על הפשע בסוריה. הם שוב חושבים בצורה שגויה  משום שהם סבורים כי חזבאללה הסתבך ומבקש סולם כדי לרדת מהעץ, אך הם יבינו שהתגובה תגיע לבטח והיא תהיה רוויה בדמו של הכיבוש כשהמטרה היא ענישה והרתעה… האויב סבור כי חזבאללה אינו רוצה מלחמה כוללת ורואה בכך נקודת חולשה אך קריאתו את המצב אינה נכונה כלל. חזבאללה אינו רוצה מלחמה, אך גם אינו רוצה סוג של מערכה בין המלחמות… חזבאללה שקיבע מאזן הרתעה במשך ארבעה עשורים מוכן לנהל מלחמה שישראל תשלם בה מחיר שהיא אינה משערת מהו."[2] 


[1] https://www.annahar.com/, 5.8.2020

[2] https://www.al-akhbar.com/, 6.8.2020